SRA

SRA

zondag 27 januari 2013

Lotus 40+ ..How Low can you go !

Iedereen kent ze wel, de 3210 van Fleischmann, waarvan gefluisterd werd dat het om een Lotus gaat, van het type 30 of 40. De wat logge auto's,  meestal waren het er 2 vanwege de startset, zaten heel goed in elkaar maar reden wat doods. Wegligging en grip in orde, mede door de sidewinder opstelling in combinatie met de kloeke motor. Het waren echte endurence auto's dit in tegenstelling tot de Scalextric of Airfix auto's. Vooral bij het eerste merk werden al hele snelle motoren gebruikt waar de wegligging geen gelijke tred mee hield. Ook de kwaliteit van de assen en wielen was beneden peil in tegenstelling tot het Fleischmann spul. Nu 45 jaar later is dat te merken. Er zijn honderden Fleischmann Lotussen te koop, meestal in groen of oranje maar ook blauw zie je nog wel eens. De prijzen zijn heel redelijk. Zelf had ik de resten van een oudje en ik heb er in de loop der jaren ooit eens 2 gekocht. De oranje was er vrij slecht aan toe. Kromme naden tussen bodem en de boven kap, lelijk bewerkte spatborden en nog wat ongerechtigheden.
Dit is dus het slachtoffer in dit verhaal.

Bas Polkerman was laatst bij de Bunker de ClassicCup aan het rijden met een door hemzelf in de A.J.Foyd uitvoering getransformeerde Lotus. Er zat een Slotit motormounth onder, letterlijk, waardoor de auto zo de Dakar in kon! Onze SRA Bas heeft gewoon een Slot it motortje in de bestaande iets aangepaste bodem gefrommeld van zijn Lotus. Ondanks alle moeite vond ik beide auto's eigenlijk geen... Lotus !
de echte Lotus 30/40 als voorbeeld
Afbeeldingen en filmpjes bestuderend kwam ik tot de conclusie dat de auto in het echt een ontzettend lage platte auto is. Bovendien zit hij vol met spannende gaten. Ook zijn er bijna geen 2 auto's gelijk!

Dr.Dremel!
Die kwam goed van pas. Ik heb bodemplaat helemaal losgezaagd van de carrosserie. Neus,dorpels en staart extreem plat gemaakt en aan de kap gelijmd.
In de kap vooral achterin rondom de motor veel materiaal weggehaald. Steeds met een mabuchi motor gepast totdat die tegen het bovendek aan zat! Het bovendek, waar de 'motor"in het origineel gewoon opgeplakt zit,heb ik opengemaakt, precies tussen de middelste schotten. De motor gebruikte ik als mal en met een scherp mes heb ik de contouren gekrast. Ook 4 van de 6 "gaten" er naast heb ik voorzichtig geopend. De "motor"compleet met uitlaten heb ik in het middelste  gat laten verzinken. Resultaat een veel spannender auto!
De bodem van het interieur moest er uit maar ik heb het zo gedaan dat alleen de bodem voor de bijrijdersstoel weg is. De oorspronkelijke bodem zit daar nu zo dichtbij dat er slechts een kleine winst is voor de ledematen van de bijrijder. De middelste schroefgaten komen eigenlijk te vervallen zo plat is het geworden.

Bodem:
boven de gemodificeerde ,onder das original.
Het begint nu wat te lijken. De voorkant is m.i. nog veel te hoog. Een Slot it schoentje zit veel dichter tegen de bodem aan en dus moest de vooras omhoog. Ik heb van een kapot donor chassis de voorassteunen incl. een stukje bodemplaat weggezaagd.Dit heb ik tegen de bestaande assteunen aangeplakt aan de binnenkant. Hierdoor is de as met de bodem dikte omhoog gekomen. Een ander voordeel is dat er wat bredere velgen,en dat zijn ze al gauw, kan plaatsen.
Hierna heb ik de wielkasten aangepakt. Met schilderstape op het scherm kun je mooi de gewenste vorm er op stiften, uitgaand van de wielen.Als je b.v. de originele wielen eronder schroeft zit je qua speling altijd goed. Dan met de Dremel aan de gang , niet te snel willen , steeds even kijken en het resultaat mag er m.i. zijn. Ook het 3 hoekige gat achter het voorwiel maak ik er voorzichtig in. Dit moet wel netjes bij gevijld worden. De wielkasten schuur je mooi rond met wat grof schuurpapier, desnoods om een rond voorwerp zoals een handvat.

Paintshop.
Alles nu netjes met wp. schuurpapier opschuren. Ik ga  meestal van 600 naar 1200. Dan de auto even opwarmen in de oven en dan de eveneens voorverwarmde spuitbus er op, loslaten!
Ik heb moor een soort army-green gekozen. Ik zag een Lotus 40 op internet die daar wel op leek en dat kwam mooi uit!
Het interieur is matzwart evenals de koplampen. Door er hoogglans blanke lak overheen te spuiten krijgt de auto een mooie glans. Tussendoor de ruwe plekken gladschuren met 1200 levert beslist voordeel op.
Het interieur wel afdekken als je het mat wilt houden.

Techniek
De Mabuchi motor is intussen in het chassis  aangebracht dat daarvoor is pasgemaakt. Ik heb de motor met 2 schroefjes vastgezet.Let wel op dat je de holle ruimtes tussen motor en zijkant goed uitvult want het chassis trekt gelijk krom als je een schroef aandraaide. De sleperschoen past na een eenvoudige ingreep ook.
De achterwielen zijn nog het lastigst. Ik kwam uiteindelijk op hoge NSR wielen uit waarbij de lagers zo weinig mogelijk uit mogen steken ivm. de breedte. Ik heb het grootste Slot it achtertandwiel gebruikt en een NSR pignon. Dat loopt heel mooi!
Tenslotte heb ik de schroefgaten nog iets geruimd.

het totaalplaatje als de auto voor 90% af is.
Resultaat.
De lompe Fleischmann bak is getransformeerd tot een ...Lotus! De kap zit er iets los op en de auto doet het wonderbaarlijk goed. Zelfs zonder lood was er prima mee te rijden.
Nog even wat accessoires er op als het raam, tankdoppen, achterlichten en de rolbeugel.
Vergeet ook de rijder niet incl. helm. Het zijn de puntjes op de i......


Geen opmerkingen:

Een reactie posten