Souterrain Cup 2013

 |
de werkeloze reservebaan |
Zondag was er alweer de 2e souterrain cup race in
de Voorhoutse kelder van Marc Stouten. Hij heeft er zoals inmiddels wel bekent een
echt slotrace spektakelstuk neergelegd. Als je afdaalt wordt je onmiddellijk
gegrepen door een soort Targa Florio gevoel. De Scenery is overweldigend, op
het opdringerige af. Geen stukje is er ongemoeid gelaten wat af en toe voor
hilarische tafrelen zorgt tijdens het
rijden. Marchallen is er extra lastig door vanwege niet alleen de lastige
bereikbaarheid van de auto’s maar ook vanwege de kwestbaarheid van het milieu.
Sommige auto’s zijn ook gewoon even
“zoek”. Als ik aankom in de vrieskou ben ik de eerste! Ik ben nogal zwaar
bepakt omdat ik de koffer van Adriaan ook bij me heb. Marc is de afgelopen
weken bezig geweest met een 2e baan voor de rijders die niets te
doen hebben. Die staat midden in de uitgebouwde woonkamer. Er is tot zijn grote
spijt echter iets niet helemaal goed gegaan. Zijn het de laptop voedingen of
zit het probleem dieper? Er komen genoeg techneuten die even een kijkje kunnen
en willen nemen. De andere deelnemers komen ook
binnen, meestal in groepjes. De Limburgse afdeling heeft weer een paar
schitterende vlaaien meegebracht . Die gaan er wel in bij de koffie.
 |
sleutelruimte naast de baan |

|
Marc met de Rotterdammers,showt zijn rubbertjes!
|
Beneden aangekomen heeft Marc Brevoord een hele opstelling klaarliggen van de te
gebruiken bandjes. Keurig per paar met zijn visitekaartje eraan aan elkaar
gestrikt! Deze zelf gegoten PU
bandjes zijn er in alle voorkomende NSR
,Fly en Slot-it maten! De kleur is die van mijn winnende auto van de allereerste
SC: Geel! Ondanks de 12 rijders is het nooit echt druk aan de baan zodat ,wat mij
betreft, iedereen voldoende gelegenheid heeft om de baan in de vingers te
krijgen. Ik ga onder het motto van “never change a winning horse” met de gele
917 op pad. De auto is de laatste tijd ronduit uit vorm en met wat verse
onderdelen hoop ik dat het hier beter gaat. Ik heb zelfs een 2e
chassis maar de auto is met allebei redelijk betrouwbaar ondanks de 2 totaal
verschillende layouts!? De versie met de snelste motor is ook de snelste. Dan
probeer ik voor de grap de Chapparal van Slot-it met de anglewinder Flat-six RS opstelling. Dat is wel even
andere
koek. Wat een agressief geweld komt daar uit, maar remmen doet hij ook
als de beste. De tijden gaan al direct onder de 10 sec! Ik besluit voor deze auto te gaan. Ik heb nog even
gezocht naar de beste passing qua velg
omdat de banden soms wat los om de velg leken te zitten. Hierna rijd ik ook nog
even de kleine Porsche 910 van MRRC op de rode banden van vorig jaar. Het
blijkt een opmerkelijk prettige handelbare auto
op deze baan!
 |
het hele veld bijeen |
 |
Marc in volle drift ! |
Na controle gaan we beginnen,2 of 3 races en niet meer een
shootout als vorig jaar .Als ik aan de beurt ben sta ik tegenover Stef en
Harold. De prachtige gele (onthou dit) creatie van eerstgenoemde is de meest
constante en snelle auto. Hij komt maar liefst tot 83,9 ronden en dat blijkt
het beste te zijn in deze heat! Qua rondetijden kan ik wel meekomen maar ik heb
te veel hinder van de scenry in combinatie met een surplus aan pk’s! Net voor de priegelbochtjes pikt hij –vol gas-
de zijkant van de baan mee waarbij de band eraf loopt en ik stapvoets
eerdergenoemde bochtencombinatie door moet. Eenmaal op het 2e snelle
stuk loopt de band er weer op maar het kost je wel je ronde. Veel eerder van
het gas helpt wel maar dat is ook niet direct heel snel. In de ronden dat het
wel goed afloopt is het een heel uitdagende auto! Ik pak exact 1 rondje op
Harold. Na Stef zijn de beide Marcen ook in de 83 ronden terecht gekomen en zit
de rest onder de 80. Herintreder Adriaan moet nog duidelijk wennen aan de baan
en de omstandigheden en komt maar op 66 ronden. Dat kan alleen maar beter!
 |
Adriaan wordt gelapt door Marc |
Inmiddels is de geur van soep en shoarma in de verste hoeken
van het souterrain doorgedrongen en dat drijft de laatste liefhebbers richting
maaiveld. Daar blijkt de eeste lunch shift al gedraaid te zijn en kan de 2e
groep zo aanschuiven. Er is even tijd om kennis te maken met nieuwe gezichten
in de scene, zoals Timon, een echte thuisrijder.
 |
Marc met het aandenken, de 907K. |
Hierna volgt even een plechtig moment. Ik ben vooraf even
met de pet langs alle rijders gegaan en het resultaat van deze aktie wordt aan
Marc overhandigd. Het is de nieuwste creatie van SRC geworden, de Porsche 907 K
geheel toepasselijk, in Targa Florio uitvoering, compleet met 3 tonige hoorn
onder de neus! Ik had het idee dat het in goede aarde viel.
 |
de SRA sloop Fiat staat er nog! |
De eerste groep van de 2e race stond al te
trappelen om te beginnen. Stef met de Alfa tegen Marc 1 en 2 in de Porches . De
createur van dit gebeuren trok aan het langste eind maar de andere heren waren
nooit heel ver weg. Stef had exact 1 rondje meer dan onze bandenman. Hierna
mochten de Alfa’s van Frank en Jesper het tegen
mijn Chapparal opnemen. Het ging mij iets beter af dan de eerste keer
omdat ik wat voorzichtiger reed. De auto kwam opeens een paar keer los op het
achterste rechte stuk…dat was nog niet eerder gebeurd. Na het slepertje er
stevig in te hebben gedrukt bleek dit euvel verholpen. Ik kwam amper onder de
10 sec. maar liep wel behoorlijk uit op de Alfa’s. Het was soms knap dringen in
de priegelbochtjes waar je elkaar niet kunt passeren. De Chapparal is daar echt
onzettend snel dus opletten geblazen. Ik kwam op 80 ronden uit en de Alfa’s
rond de 77. Edje, Timon en Harold gingen hierna van start. Met name eerst
genoemde had het erg naar zijn zin met de MKIV van NSR. 84,7 ronden maar liefst
bijna evenveel als Marc 1! Zelfs de rustig uitziende Timon komt aan de 80.
Harold zit er precies tussenin. Tenslotte gaat Adriaan, ”jongens onthou het
goed, ik wordt laatste” het opnemen tegen Paul en Ferry. Met wat coaching en
een wat kalmere benadering reed hij de
Gulf -Porsche verrassend strak maar ook snel rond. Regelmatig dook hij onder de
10 seconden! Uiteindelijk was Ferry nipt sneller maar met 78.9 scoorde hij net
zo veel als ik in de 1e!
 |
De fraaie MKIV in volle vaart |
.JPG) |
gedeeld 2e in de hall of fame ! |
De laatste race waar bij navraag iedereen gelukkig mee akkoord ging werd de
volgorde van de vorige race aangehouden. De grote kanonnen van vandaag dus weer
tegen elkaar in race 1! Ondanks een paar hachelijke momenten voor Marc 1 vloog
hij over zijn baan! Maar liefst 86,7 ronden perste hij uit de fraaie rode Porsche! Andere Marc en Stef hadden het ook met elkaar
aan de stok maar weer trok de Alfa aan het langste eind. Hierna weer met Frank en Jesper in de clinch. De Alfa’s
zijn alleen in de priegelbochtjes te grijpen door de Chapparal maar probeer er
maar eens langs te komen. Bij 1 van de
pogingen wip ik de auto over het hek en parkeer hem naast een kever! Ook eerder
genoemd bandenprobleem doet zich weer voor en ik klap ook nog eens volgas tegen
de tunnelwand. Dat kost me letterlijk de kop! Met alleen het rompje van de rijder, ook al ietwat loszittend vervolg ik mijn weg. Ondanks dat vind ik mezelf terug op de gedeelde 2e
plek qua rondetijden! Jesper reed intussen bij me vandaan en kwam bijna aan 84
ronden terwijl ik net boven de 81 bleef steken. Edje en Harold met de NSR’S
tegen Timon met de wat bejaarde Slot it Ferrari. De 2 eerstgenoemden gooiden
alle schroom van zich af en deden niet onder voor de heren uit de 1e
groep. Harold kwam zelfs tot 85.2 en Edje zat daar net onder! Paul Ferry en
Adriaan sloten de dag af. Met name Ferry liet ook een enorme progressie zien. Zijn
84.3.mochten er zeker wezen terwijl Paul toch ook boven de 81 kwam. Adriaan
deed het net iets minder dan in de 2e.
 |
een mooi uitzicht direct na start/finish |
Omdat Marc zichzelf uit de uitslag schrapte werd Stef de winnaar.
Marc B. 2e en Edje 3e. Harold(4e) zou hoger
zijn geeindigd als hij zijn 1e niet zo had verpest. Het hele veld
lag lekker dicht bij elkaar en we hebben er een mooie racedag aan beleefd. Marc
had de 3 Porsche 550 A spyder, de eeste winnaar uit Zuffenhausen, als prijs voor de
eerste 3 beschikbaar gesteld en uitgereikt. Voor de liefhebbers was er nog de
mogelijkheid Nassi mee te eten maar de meesten besloten de kou in te duiken op
weg naar huis.
 |
een hal vol koffers! |
Het was weer een memorabele racedag waarbij Marc en Annemarie werkelijk alles uit de kast hebben
gehaald om er een succes van te maken. Bedankt en graag tot een volgende keer!
Zuffenhausen.
Mooi verslag! De actiefoto's zijn ook goed gelukt. We kunnen ons nu alvast voorbereiden op de 2014 editie....
BeantwoordenVerwijderensuper verslag. Erg leuk om dat terug te lezen! Ik las dingen wat ik niet had meegepikt omdat ik met andere 'belangrijke' dingen bezig was. ZOals onthoofding van jouw coureur. En mijn laatste scenery aanpassing (vangrail bij de priegelbocht) heeft niet altijd effect gehad (???!!!) begrijp ik nu (Steffer had me dat wel verteld) maar zoals jij het omschreef vond ik jammer dat ik het niet gezien hebt. Dat was een leuke acrobatische schouwspel geweest om te zien, haha!
BeantwoordenVerwijderenOja, mijn auto indrift vind ik erg mooi! Zou ik die mogen hebben (in hogere resolutie/grootte)?
TiP voor volgende keer: inhalen in priegelbocht is mogelijk zolang middelste auto maar niet naast je rijdt!
Hi Marc, ik heb vast ook niet alles meegekregen hoor! Dat merk je idd. als je verhalen van de anderen leest! Dat inhalen is wel iets gemakkelijker als het zich vlak voor je neus afspeeld, op afstand kun je het veel lastiger inschatten. Mijn auto was nogal "explosief" hij jumpte gewoon over het hek!Ik ga een poging wagen een webalbum te maken dat je zelf kunt openen.
BeantwoordenVerwijderengroeten,
JW
Ja da's waar. Blauw en rood maar in dezelfde hoek racen volgende keer? Je kan vanuit elke van de 3 posities 3 regelaars inpluggen. Jouw chapparasl vond ik idd erg explosief. Die Porsche is wat slomer maar wel betrouwbaarder in rijgedrag. Ik wacht je reactie wel af mbt web album. Doe niet teveel moeite! Groet marc
BeantwoordenVerwijderenGeweldig verslag weer JW, alsof ik er zelf bij was ;-)
BeantwoordenVerwijderenTop verslag erg leuk om te lezen, daar wordt je nou enthousiast van
BeantwoordenVerwijderen