SRA

SRA

dinsdag 24 maart 2015

342: Souterraincup 6 hrs. endurence race




Maanden keken we er al naar uit.

Afgaande op de reacties op eerdere edities van de Souterraincup is dit een tot de verbeelding sprekend evenement. Op het eerste artikel op dit Blog in 2012 zijn tot nu toe 382 bezoekers afgekomen, een record. Zelfs vandaag waren het er nog 2!

een poging wat meer van de baan te laten zien

 

De mailbox stond de weken voorafgaand aan de “Souterraincup 6 hrs. endurence” bol van het mailverkeer. Ik als “zwevende racer” moest nog ergens in een team worden ondergebracht en meer van dat soort zaken. Door het heengaan van de vader van Harold kreeg ik min of meer zijn  zitje. Het leek me wel gepast daar dan ook een Porsche zitje van de maken als een soort eerbetoon. Ferry en Henk stonden om 7.10 op de stoep en  even voor 8 u. ronden we de Blijhof op zoek naar een parkeerplek. Iedereen was er al. Ons 4e teamlid Frank 103 was met een camera-auto de kwaliteit van het viaduct aan het uitproberen. Snel een bakkie en even de baan op. Deze is na de vorige editie geheel gesloopt en weer helemaal opnieuw opgebouwd met een nieuwe lay-out. De priegelbochtjes zijn nu een heuse S-bocht en is nu mooi vloeiend te nemen. Hobbels zijn afgevlakt, al te opdringerige scenery verwijderd en de doordraaier rechts bij de ingang is verdwenen. De hekken zijn op strategische plekken voorzien van marshall-vriendelijk home-made prikkeldraad! Gebleven zijn de bumps en de wegversmallingen waarbij je echt “do-or-die” acties ziet! Vooral op het topspeedstuk bij het monument. Ook het ”opduwen” in de S-bocht loopt nogal eens slecht af.

 
 

het beruchte pleintje!

 


 

Even de nieuwe rode rubbertjes van Marc 2 eronder en na een paar  rondjes was de tijd al op en werden we gesommeerd naar boven te komen voor de rennersbrieving. Hierdoor kreeg ik niet de kans de speciale, inmiddels beroemde, T.F.’67 Ford GT40 uit te testen. De motorasjes van de Slot-it zijn nog aanwezig en daar drukken de bandjes van Marc-2  stevig tegenaan..



 


de 3 matadoren met daarachter de reserves

 

Na de nodige instructies, de vers ingevlogen Vlaaien en de koffie tot ons te hebben genomen gaan we van start voor de 6 hrs. race. Voordeel hierbij is dat de 3 teams altijd op de baan staan en dus een ieder maximaal aan het rijden toekomt. Er zijn 3 heats van 2 uur waarbij de auto in de zelfde baan blijft. De rijders wisselen meestal om het kwartier.

 


Frank 103 neemt een stuk vlaai

 

Omdat ik de auto ken besluiten we dat ik van start ga. Ik heb tenslotte al een paar rondjes gereden dus dat moet lukken...In de blauwe middenbaan, niet de snelste volgens de locals, loopt het eigenlijk best lekker! De auto lijkt iets losser dan de anderen maar de controle en grip zijn fenomenaal. In de S-bocht heerst de 917, mits er niemand voor ons zit natuurlijk! De oranje-gele “Scuderia Lento” Ford loopt iets van ons weg maar de Limburg/Brabant combi, zeg maar de reserve-Belgen met de kanariegele “Just for Fun” Ford kunnen ons weer net niet bijbenen. Al in ronde 5 zit ik onder de 8 sec.! De noeste trainingings arbeid van de Lento’s betaald  zich al snel uit.

 


mijn teamgenoten leven zich uit!

Minder uitvliegers en vrij regelmatige rondetijden zetten de achtervolgers op flinke achterstand. Ferry neemt over en zijn bijnaam “Fazzt “ blijkt te kloppen. Hij is een snelle leerling en rijdt de auto of hij er al jaren mee rijdt! Dat gaat ook op voor Frank 103, op de bijnaam na dan. Henk heeft meer moeite met het niveau (letterlijk) Zijn wat vreemde rem-en gas plekken blijken hoofdzakelijk te liggen aan zijn gebrek aan zicht op de baan. Hij rijdt een beetje op de tast als het ware. Na 1 uur hebben we  34 ronden aan de broek en “Just for Fun” zelfs 60! Na 2 uur is dit opgelopen tot 79 en 96 rondjes! Intussen in Adriaan ook binnengekomen, dit keer als gast.

 


Marc-2 bij de PC

 


De weeïge etenslucht blijkt  automatisch de kelder te vullen en even later zitten we aan de inmiddels toch wel traditionele soep met Shoarma/brood maaltijd. Ter versiering staat daar nog een bak groen bij. We hebben dus een stevige bodem voor deel 2 en 3!

 



Marc's onovertroffen baan id systeem...blauw,geel,rood!

 



Op de  lastige gele baan hebben we het meteen naar ons zin. We jagen de Lento’s aardig op en nemen brutaalweg de kop over! Het snelle werk van F.103 en “Fazzt” vergroot de voorsprong gestaag. Ferry gebruikt nu mijn regelaar en kan daar eigenlijk beter mee overweg dan ik! Henk doet nog een poging maar geeft al gauw aan het wel genoeg te vinden. De tijden gaan over de hele linie omlaag.” Just for fun” perst er een 7.250 uit en wij blijven met “onze” 7.348 de gastheren nipt voor. Op het eind, de laatste beurt van Henk doen we de verplichte bandenwissel en we halen Henk direct weer binnen om ze weer terug te wisselen...Uiteindelijk winnen we deze heat met  877 ronden, 4 ronden voorsprong!



 



next level Henk!

 

Voor het laatste deel zitten wij op de snelste baan, rood. Henk begint, staand op een stoel, ook al met mijn regelaar. Eindelijk zien we wat van de oude Henk terug. Na de overname  gaan we zelfs erg snel! Sneller dan de Lento’s maar helaas maken we in ons enthousiasme ook net iets teveel foutjes. Maar als liefhebber rijdt je op deze knotsgekke baan liever een 7.4 met wat risico dan een save 7.9! En met name bij mij loopt de auto op een nogal vreemde manier van de baan net na de slinger en dat gebeurt me net iets te vaak. 103 en “Fazzt” leven zich echt uit en 103 produceert een 7.219 waarmee hij in de all time topscorerslijst wordt opgenomen! De Lento’s gaan steeds keurig aan de kant voor de ontketende 917K. ”Just for Fun” gaat ook wel steeds aan de kant maar die hebben daar vaak even een duwtje voor nodig! (Sorry!) Ronde na ronde pakken we terug op de koploper. Door de oplopende temperatuur en het soms wel drukke geouwehoer aan de baan is het ook lastig de concentratie op peil te houden. Voor renner en Marshall. Uiteindelijk komen we 12 ronden te kort. Team Lento is dan ook terecht de winnaar, maar ze kregen het zeker niet cadeau! ‘’Just for Fun” zat ongeveer op 100 rondjes van ons. De snelste ronde van de dag komt dus op naam van Frank 103 en Ed en Lars zaten daar vlak boven met slechts 0,001 sec onderling verschil!



1 van de banden heeft binnenin nogal wat slijtage!



 


Dat geeft maar weer eens aan dat een snelle auto wel leuk is maar dat betrouwbaar rijden en weinig uitvliegers minstens zo belangrijk is. Opmerkelijk is verder dat geen van de auto’s pech heeft gehad, hulde voor de preparateurs!

 


de winnende Ford

 


Bij de prijsuitreiking gaan de teams nog even op de foto met hun door Marc speciaal aangeklede micro 917K van Schuco.

 

Marc! (foto gemaakt door Henk)

 

Tenslotte wil ik Marc en het hele gezin Stouten bedanken voor hun tomeloze inzet. Zonder had deze heerlijke dag niet mogelijk geweest. Ook medeorganisator en bandenman Marc-2: Bedankt! En natuurlijk mijn teammaten die met de hun totaal onbekende auto een wereldprestatie neer hebben gezet! Dit resultaat, gereden met de Porsche 917K wil  ik opdragen aan”Porsche Harry” Harold.

Slotrace Team Twente met rechts nog net de 917K. (foto Henk)

 


Als ik de aanwezige renners zo eens zie dan lijken me er heel wat bij te zitten die in de Classiccup-32 races beslist een stevig deuntje mee kunnen blazen! Ferry heeft dat natuurlijk al wel laten zien. Ik reken er op in de toekomst meer van jullie aan de start te zien van zo’n  evenement !

Intussen heb ik wat foto's op FB gezet bij de " SLOT CAR BUILDER" group en daar zit ik al op ruim 140 reacties en alleen maar positieve commentaren!


 
 
 
 
 
 
 
 


 

 

 



7 opmerkingen:

  1. Wow Wow Wow. Wat een gaaf verslag. Kun jij het stokje niet van die presentator van Top Gear overnemen! Het zal je goed afgaan, zeker weten hahahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hi Marc, Top Gear...daar ben ik te netjes voor!
    En ik hou niet zo van zinloos gerag met zinloze auto's....behalve als ze op schaal zijn en op een uitdagend circuit natuurlijk!
    Het was weer top!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Da's waar het is niet echt een serieus programma. Wat ik bedoelde is dat ik vind dat je leuke schrijfhumor hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig verslag JW van deze heel geslaagde dag! Voor mij was een hoogtepunt de fantastisch rijdende Porsche, die geweldige rondetijden mogelijk maakte. Een waar genot om met die auto te rijden! Dan merk je dat een goed geprepareerde auto zeer belangrijk is! Aan een classic cup heb ik een keer meegedaan, in Drachten, het prepareren van de auto (ben ik niet zo goed in) en de reisafstand houden me een beetje tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze baan ligt op redelijke Rij afstand en er staat een rits geprepareerde auto's. En anders prepareer ik er een hahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Meer verslagen, foto's en stuff op; http://marcstouten.blogspot.nl/http://twenttrack.blogspot.nl/http://frank103.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen