SRA

SRA

maandag 20 april 2015

344 GroupC-32 Clubrace voor JW

 
 

Het schema geeft aan dat we vanavond de GrC-32 auto’s gaan racen. De voorbereidingen van de diverse clubleden blijkt nogal uit een te lopen. Er zijn er bij die met een groot vraagteken op het voorhoofd kijken...club race?...nou dan was ik liever thuisgebleven. Anderen zijn al weken vooraf aan het schaven en finetunen om nog beter voor de dag te komen. En sommigen halen de schouders op en zetten de dienstdoende Gr.C auto op de baan, rijden een paar rondjes en wagen het er op. Zelf heb ik een auto waar ik zoveel vertrouwen in heb dat een beetje schoonborstelen en wat doorsmeren voldoet.

De speciale 962 KH in actie

Al met al geeft dit toch een afwisselend deelnemersveld. Zo heeft Paul een mooie Lancia van stal gehaald en heeft Fred de nieuwste Nissan getuned. Daarnaast is er de snelle Toyota van Randy en hebben Arie en de Scholtens 3 verschillende Jaguars ingezet. Erroll heeft zijn Lancia en ik wordt qua Porsche gesteund door Herman met zijn inmiddels aardig op leeftijd komende Fortuna 962 LH. 

 


De groepsfoto met Paul's Martini Griddame!



Bij het inrijden zien we Randy en Fred er behoorlijk op los knallen met hun Japanners. De nieuwe blauw/wit /rode Nissan maakt een frisse gretige indruk maar lijkt nog niet helemaal uitgebalanceerd. Dat is de Toyota van Randy wel, zoals we inmiddels wel van hem gewend zijn. De witte 962 van ondergetekende komt ook heel goed mee.

Bij Fred gaat het er altijd serieus aan toe!

 

Regelaars. Tot nu toe rijden de meesten bij SRA met de Slot-it regelaars die inmiddels in een groot aantal variaties verkrijgbaar zijn. Randy heeft onlangs een vintage Muco regelaar op de kop getikt en is daar heel blij mee. Zelf heb ik een Parma variant van een vrij simpel soort waarmee ik wel heel prettig soepel kan rijden. Door Randy ben ik ook de afgedankte Muco eens op gaan zoeken en na wat soldeerwerk, er zat nogal was los, bleek hij weer helemaal goed te zijn. Deze regelaar is gewoon beter dan het ding wat ik tot nu toe gebruik. Vooral in het middengebied geeft hij meer gevoel  en meer snelheid! Alleen de veer moet beter kunnen, hij is nu wat zwaar.

De keuring met de uitgifte van de nieuwe bandjes loopt weer soepel. Met het simpele regelement en de auto’s die over het algemeen al bekend zijn is dat ook logisch. Er zij weer de uiteenlopende magneet- en snelheid waarden waaraan we inmiddels bij dit soort standaard klassen wel gewend zijn.

Alle data gaan keurig in het schrift van Paul.

Bij de kwalificatie blijft het spannend wat het effect van de hand-out P22 banden is op de auto’s. Bij Paul ’s auto, de eerste, valt daar nog niets over te zeggen 8.9. Fred, Willem en Herman duiken in de 8.7. Bas wordt met zijn 8.652 zelfs afgetroefd door Erroll met 0.002 sec! Met mijn Porsche is ook niets mis en na 3 ronden heb ik al een lage 8.5 op de klokken. Ik stop er meteen mee. Randy verzorgd het slotakkoord door als enige in de 8.4 te duiken!

1e Heat

Hier zien we Paul, Arie en Willem. De Lancia tegen de Jag’s. Paul is zeker niet de snelste in dit veld maar staat met zijn 27 ronden  toch 1 resp. 3 ronden voor op Arie en Willem! Dit mede door een plotseling hardnekkig onderstuur in de korte bochten bij Willem. In de 2e stint is dit euvel door wat extra lood grotendeels verholpen en komt Willem ook op 27. Hij pakt 2 ronden terug op Paul. Willem heeft het niet erg naar zijn zin op baan 1 en de andere heren hebben de snelle banen 2 en 3 waardoor ze 1 ronde pakken op Willem. Als Willem de laatste stint op 3 mag kan er nog van alles gebeuren. De Lancia, nog niet helemaal “des Pauls” klinkend, staat op 1 en Arie op 4. Ondanks het pushen van Willem lukt het net niet. Hij blijft steken op 26.66 ronden, bijna 1,5 meer dan de anderen maar Paul is toch de winnaar en mag doorschuiven!

2e Heat:

Paul, Fred, Herman,  Bas is een veelbelovend affiche! De nieuwe Nissan tegen de  oudere Lancia, Jaguar en Porsche. Maar wie een fel Bas-tegen -Fred gevecht verwacht komt bedrogen uit! Het is Herman die met de  Porsche stevig op kop gaat! In baan 3 komt hij op maar liefst 28 ronden, 1 meer dan Fred op 2. Bas heeft last van z’n oog en hoofdpijn en ook de Jaguar heeft wat kleine ongemakken zoals een losgebroken onderlip..24 ronden. Evenveel als Paul die meer momentjes heeft als in race 1. Hierna komt Fred op 1 en Herman op 4. Deze banen zijn doorgaans goed vergelijkbaar. Fred, zeer geconcentreerd knijpend  met de compact ogende felle Nissan, pakt 1 ronde op Herman en 2 op de anderen . In stint 3 trekt Fred die lijn door en pakt weer minimaal 1 ronde. Deze keer is het Herman die op baan 2 , 2 ronden aan de broek krijgt, 1 meer dan beide anderen in de buitenbanen. De laatste stint laat Herman zien dat hij op baan 1 ook prima uit de voeten kan. Met 27.36 om 27.31 voor Fred op 4 wint hij deze stint. De andere heren zitten nog dichter bij elkaar, 1 baanstuk. Fred wint, voor Herman ,Paul en Bas! Paul heeft bijna 3 ronden minder dan in zijn eerste race!

3e Heat:

 

Niemand had zin om door te draaien in een poging nog beter te scoren. Als dat niet lukt ben je je eerste resultaat kwijt . De ervaring van Paul zojuist leert dat dat heel goed kan.  Dus zien we Erroll, JW en Randy d.w.z. Lancia, Porsche en Toyota. De Porsche(3) is als eerste weg met Randy in de staart. Hoewel snel voelt het wat onwennig en Randy is op de ene helft van de baan sneller en ik pak dat op het andere deel weer terug.  Als de auto even rechtdoor gaat is Randy weg. Door nog wat foutjes over en weer blijft het verschil minimaal. Intussen is Erroll er nogal eens af geweest en heeft hij ook een Italiaans pech momentje met draadjes, slepers enz. Hij loopt zomaar 4 ronden achterstand op. Omdat de auto wat nerveus doet kijk ik eens naar mijn regelaar..en Randy heeft het ook meteen door. Het is niet mijn beoogde Muco regelaar maar de andere! Snel omgewisseld en doorrr....Erroll (1)Randy(2)en ik op 4, het zelfde beeld. Ik kan Randy goed bijbenen en we lopen mijlenver weg van de Lancia die maar niet in een lekker ritme lijkt te komen. Ondanks zijn gemeten top van tegen de 40 wordt hij voorbij gejakkerd als of hij stil staat. Stint 3, Randy(1) JW(2) en Erroll op 3. Hier is de Muco goed op z’n plaats. De Porsche gaat als de brandweer! 1 ronde op Randy en 2 op Erroll. De laatste stint is JW(1) Randy (3) en Erroll (4). Fred is intussen al aan het rekenen ..wat gaat Randy doen?..met 27 wordt het spannend! Hij gaat in ieder geval prima van start. Zelf kom ik niet meteen op gang, met rondetijden van boven de 9 kom je er niet. Maar gaandeweg knabbel ik wat van de rondetijd af en uiteindelijk zit ik zelfs op een 8.5! Randy kan dit niet volgen en zijn 26.88 stelt wat teleur. Fred haalt opgelucht adem wat hij is 2e met een halve ronde voorsprong op Randy!

de P22 achterbanden zien er bij mij zo uit na de race!

 
J. Willem     109,450
Fred108,310
Randy107,680
Herman106,360
Willem102,660
Arie102,220
Paul100,680
Bas100,670
Erroll96,490

Club kampioenschap: Hier doen Fred, Randy en ik goede zaken. Ik neem de leiding over van Bas, Fred blijft op 2, Randy is nu 3e!

2 opmerkingen: