SRA

SRA

dinsdag 13 oktober 2015

365: Classic Cup Endurence primeur: Winst voor W-POWER !




Zondag half 7 op weg naar Almere. Randy en Eddy ophalen voor de CC-32 primeur:  Een endurence race en wel bij het sympathieke Racing Unlimited in Marrum.

fraaie luchten onderweg

 

De voorbereidingen zijn al weken geleden begonnen. Frank en Randy hebben gezamenlijk het Endurence element in het CC-32 racen bedacht. Er is plaats voor  6 Teams  die met een hand-out Matra van Slot-it elkaar gaan bestrijden. Er is een beknopt reglement in stijl van het CC-32 opgesteld. Ook de dag indeling “staat”. 4 stints van 12 min waarbij elke keer van baan en van rijder wordt gewisseld. Er zal op de 4 baans baan worden ingedraaid en na elke heat van 6 stints word een pauze ingelast. Hieronder de inmiddels beroemde rijders lunch van Slotracing Unlimited(Fred)!


Qua voorbereiding hebben wij van SRA het als volgt aangepakt. SRA , Bas, Willem en Herman bemoeien zich met “hun” auto. Het is dus een Bas creatie geworden waarbij de senior leden alleen even mochten  oefenen. Het is beslist een aardige auto geworden in de Gulf traditie. En hij is uiteraard weer mega snel!

de SRA inbreng

De 2e auto is weer een ander verhaal. Randy is er voor de techniek , Bert Witkamp..onze herintreder, voor de finetuning van het chassis en ondergetekende is er voor de looks. De naam van het team...W-Power! Niet meteen aan witte puntmutsen denken maar vroegâh was er de beruchte familie Witkamp die de slotracebanen in binnen- en buitenland onveilig maakten met hun W-Power team!  Randy en Bert komen uit die hoek en in mijn naam  zit ook een W dus... Ik wilde eerst een witte auto met een beetje Valiant achtige W- Powerrrr  kreten er op. Maar eenmaal wit gespoten zag de auto er eigenlijk niet uit! Plan B was eigenlijk een beter lijkende  blauwe racer maken dan die van Slot it zelf. De basiskleur blauw van Action is daarvoor al prima geschikt! De Gitanes decals had ik nog dus ik was al een heel end!  De rest van het decalwerk heb ik nagemaakt van plaatjes  en die bleken later eigenlijk best mooi te kloppen. Als grapje heb ik de zwart omrande waarschuwings txt. van de Franse pakjes sigaretten gekopieerd. Er zijn wel veel verschillende losse onderdeeltjes die vaak weer een andere kleur hebben. Best nog een gepriegel allemaal...maar toch, er staat een  echte Matra look-alike !

Het testen:  Randy is al een tijdje heel snel met  zijn Matra, ook in Witmarsum, dus niet zo gek om daar de specificaties van over te nemen. En het moet gezegd de auto rijdt geweldig bij SRA. Al blijft die van Randy wel steeds een tandje sneller. Met name de achterkant van de nieuweling is niet erg stabiel. Als Bert komt testen worden nog wat kleine verfijningen aangebracht. Vrijdag voor de race zouden we eigenlijk nog wat laatste dingetjes proberen. Als ik op de club bezig ben komt er opeens een mij tot dan toe onbekend persoon binnenhuppelen. Het is Eddy Witkamp. Veel van gehoord maar “never met”.  Hij verteld dat Bert vanmiddag is gevallen met de mountainbike en met een gebroken sleutelbeen en wat ribben in Alkmaar in het ziekenhuis ligt. Hij is zelfs op de IC geweest, maar het gaat inmiddels gelukkig weer wat beter met hem. En Eddy is meteen ingestapt als zijn vervanger! Als snel is hij met de auto de baan op en het blijkt net als met fietsen, hoewel dat nu even niet het handigste voorbeeld is.  Zaterdag zet ik alles ven extra goed vast met hotglue en krimpfolie zodat de auto m.i. bomproof is.


Zondag dus achterlijk vroeg naar Randy gereden . Even later is daar Eddy en die blijkt met eigen auto achter ons aan te rijden omdat hij na de race nog moet werken... en dus op tijd weg moet kunnen. Met Eddy aan de trekhaak door de eindeloze polders die gelukkig  steeds lichter worden. Even voor half 9 zijn we er gelijk met Ivan en zijn Keistad vrienden.

Fred met de cake!

Fred is bijna klaar met de koffie en de cake wordt snel op een bord gelegd. We kunnen beginnen! De andere teams zijn Keitrack, Speedtarck 1 en 2, Racing Unlimited en de beide SRA teams dus. Het zijn voor een CC-32 dus nogal wat ongebruikelijke renners aan de baan.

sfeervol

Het is voor Eddy natuurlijk belangrijk tracktijd te pakken en na een rondje of 5 knikt hij , ik heb het wel door hier. Met beide Matra’s gaan we de baan op. Ook hier is die van Randy de beste. Tenslotte besluiten we de gewichten uit de motormount te halen op 1 na.  Nog best een rotklus omdat de schakelaar extra verlijmd en gezekerd was aan dit laatste gewicht. Maar eenmaal met de juiste banden en zonder dit gewicht...perfect! Alleen zien we de concurrenten met 8,8-8,9 rondgaan waar wij al blij zijn met een 9.5 ..Randy besluit toch even ons knipperende koplampje na te kijken. Er blijkt een breuk in de led te zitten waardoor vervanging nodig is. Nu is de auto perfect.

de neefjes van W-Power

De keuring van de bontgekleurde Matra’s is niet ingewikkeld. De auto’s zijn over het algemeen wat sobertjes gedecoreerd. blauw overheerst en de meest opvallende is die van Keitrack die er een “monster” ding van hebben gemaakt met veel goud en groen. Gewichten heel dicht bij elkaar, magneetkracht allemaal gelijk! Dus alles goed en kwalificeren maar.

Dit zijn de Matra gebakjes

W-Power is als eerste opgeroepen en ik kies baan 2. Het voelt erg glad aan en langzaam zakken mijn tijden tot een 9.610.  De anderen zijn met gemak sneller op de thuisrijders na. De snelste tijd is die van Speedtrack 1 met een 8.828 op de voet gevolgd door Keitrack met 8.918 en Speedtrack 2 met 9.0. SRA zit op 9,330 en de Racing Unlimited stoeipartij eindigde in een 11.545.


Bas als altijd in opperste concentratie






De eerste stint staan we aan de kant. De koplopers zijn erg aan elkaar gewaagd en bovendien gaan ze erg snel!Bas kan het tempo goed volgen nadat hij bij de start wat is opgehouden. Na de 12 minuten is er wat geharrewar met de tijdwaarneming en uiteindelijk moet alles overnieuw. Bas is er niet blij mee maar perst er in die 2e poging toch 4 ronden meer uit! Ik trap daarna af namens W-Power in baan 1 en stel me in om niet te veel te verliezen. Maar met een paar kleine accentwijzingen in de regelaarsetting krijg ik de Matra steeds sneller rond. Ik ben eigenlijk verbaasd dat niemand echt aan zit te dringen! Ik heb maar 2 kleine uitglijders en blijk de meeste rondjes op mijn naam te hebbe!  Met een 9.2 als snelste ronde bovendien. Eddy is meteen geïnspireerd en gaat ook bijna foutloos rond. Bovendien is hij erg snel! We hebben weinig achterstand op de snelle teams uit IJsselmuiden en Keistad. Er openbaren zich dan al wat mis tellingen bij het rondetel systeem. Helaas is de teller rechtstreeks op de PC gekoppeld en zit er geen tel systeem tussen zoals DS. Op het laatst is het net markt met door elkaar heen roepende spotters.." baan 4 er 1 ronde bij!" "en baan 2 ook!"  of: " heeft baan 3 een uitvlieger gehad?" Dat maakt het wel rommelig. Aan de andere kant wordt er wel goed opgelet...
Close racing!


Randy heeft opeens veel meer moeite met de auto. Pas in de 2e helft van zijn stint is de controle er weer wat meer. Als ik daarna op 2 mag heb ik grotere moeite het tempo van 1 te halen. Na een bandentape-sessie gaat er meteen een halve sec. van de ronde tijden af! We zijn nu 3e met nog steeds een overzichtelijk verschil. Het SR A team heeft nogal wisselende resultaten. Aan de rondetijden ligt het niet. Bas klokt zelfs 8.7’s en is daarmee de snelste man van de dag. Ook Willem zie ik lage 9’s rijden maar door te veel slordigheden raken ze behoorlijk achterop. Herman heeft zo te zien z’n dag niet. Net als Randy in de eerste heat heeft hij vaak ruzie met de regelaar cq. de auto.



drukke tijden voor Fred!



Dan is het tijd voor de al aangehaalde lunch. De bestelde kroketten, freakandellen en schnitzels worden met de patat weggewerkt. Waarna onder de 35 hun gezichten blauw laten oplichten en de ouderen even bij kletsen.


Roland heeft het druk met de haperende rondeteller...


Hierna duiken we de nacht in. De schakelaar op de auto gaat om en binnen een minuut komt er dan wat licht uit de koplampjes net als  van onze W-Power shirtjes... Deze heat heeft Eddy de dubbele beurt. En dat gaat eigenlijk weer heel goed. Nog niet heel erg constant maar wel gewoon snel en nagenoeg foutloos loodst hij de Matra naar de kop van het veld.

W-Powerrr in the dark!

 

Ook Randy,  misschien minder afgeleid in het duister gaat erg goed. Hij krikt zijn moyenne in ieder geval stevig op. Als ook ik het niet te bont maak blijken we in deze heat zelfs het meeste ronden te hebben gereden, 3 meer dan Keitrack! We zijn nu 2e.

De Gulf Matra van SRA

SRA heeft een achterstand van 19 ronden opgelopen en is 4e. Hun rondetijden zijn beter dan de uitslag doet vermoeden.

de uitslag van de nachtrace, fraai scherm!

Na een korte break meteen door naar heat 3. Eigenlijk liggen we mooi op schema en ziet het er naar uit dat Eddy alles toch kan rijden! En dat doet hij natuurlijk zoals we van hem gewend zijn! Hij doet de laatste stint waarin hij ook nog vol op een stilstaande auto klapt die onder de brug op ons spoor staat..au! De bandenstop, voor de zekerheid, even voor het einde doet Randy in 39 sec! De rondetijden gaan meteen omlaag! Eddy komt gewoon weer in de 9.0 en is daarmee in ronde tijden no 1 op de baan! We hebben aan de streep 12 ronden meer dan Keitrack dus ruim voldoende voor de winst. Deze laatste heat wordt overigens gewonnen door Speedtrack 1 die 3 ronden meer rijden dan W-P. Ze pakken bovendien de 2e plaats van Keitrack! SRA is eigenlijk heel constant gebleken en wordt 4e. Tussen hun beste -(nacht !) en de slechtste heat zit maar 5 ronden!

1 W-Power / 867,26
2 Speedtrack1 / 860,27
3 Keitrack 858,30
4 SRA 828,56
5 Racing Unlimited 807.43
6 Speedtrack2 769,50

 

 

Dit is de door mij gereconstrueerde eindstand.



Gelukkig hebben we de foto's nog...dank aan Eddy!

Nakeuring:  Deze is aangekondigd en we zien er geen probleem in. Vooraf 1 mm bodemspeling aan de voorkant kan na de race nooit minder zijn! Immers de voorbanden pikken altijd wat rubber op. Bij SRA is de bodemspeling voor op Paul’s superieure meetapparaat op 1.1 mm  afgesteld en de inbusboutjes zijn hierna vastgelijmd. Bij de Matra’s zakken echter de zijpanelen van de kap iets over de rand van de bodem. Dit zijn de laagste delen van de auto en die raken bij beide SRA auto’s het voelermaatje. Dit lijdt tot grote opwinding bij sommige van de andere deelnemers.  Ik hoor dat er zelfs een pitstop is gemaakt om de bodemvrijheid weer legaal te maken!?  Bij de SRA-auto is er ook een harde klap geweest waarbij zelfs het lood losschoot uit de auto. De bodem achter de voorwielen staat zelfs wat bol naar beneden. Onze auto blijkt krom na de harde klap (groot gat in de koplamp) staat nu op 3 wielen. Frank deed hier niet moeilijk over, had het over de paragraaf  “sancties” in het regelement. Deze zijn niet verder uitgewerkt en daardoor zou het theoretisch ook een rondje om het gebouw kunnen zijn o.i.d.

 

terug bij SRA.. bijna 1.3mm bodemvrijheid !

 

De prijsuitreiking:  Als verrassing mag ik meteen de Concours ‘d Elégance ophalen met een jury rapport waarvan mijn oren nu nog gloeien. Het is geen beker maar een zak onderdelen, sleperdraad, asjes en meer van dat kleine spul. Heel handig. De andere deelnemers krijgen allemaal een prijs en dan mogen wij tenslotte weer als eindoverwinnaar! Hierna moet Eddy snel naar zijn werk en de anderen breken ook  snel op.  Al met al hebben we een geslaagd evenement meegemaakt met close racing. Wij winnen met 6 ronden verschil. 2 en 3 hebben maar een gaatje van 2 ronden! Ook qua rondetijden ligt het heel dicht bij elkaar. Ik denk dat wij het meest constante team hebben en dat heeft tot dit resultaat geleid. We dragen onze prijs natuurlijk op aan Bert Witkamp en wensen hem een spoedig herstel toe.

 

deed hij ook mee?

 

 

 

Eddy zet nog snel even de prijs op de foto!


Tenslotte nog even een melding van Frank:

An evaluation of this race will follow. The next Classic Cup Endurance will be held in 2016 on the racing tracks of Speedtrack and SRA.

 

To be continued!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten