SRA

SRA

dinsdag 11 april 2017

408: De Group5 Clubrace van april, Eddy weer de snelste!



Al weer race nr. 5 dit jaar, we hebben de vaart er goed in.

De alom gewaardeerde Group-C auto’s gaan alweer het zoveelste jaar in. Bij mijn entree op deze mooie club, ongeveer 11 jaar geleden bestreden mijn kersverse collega’s elkaar er al mee. Het waren toen nog alleen de Porsches, maar ziet vele jaren en nog veel meer merken en types later is het nog onverminderd populair. De landelijke tak hield het na 2 toch niet onsuccesvolle jaren voor gezien, maar wij gaan vrolijk doorrrrrrrrrrrr.



,mooi sfeerbeeld, de Imsa Porche met brievenbus...



Doordat er zoveel merken zijn is er voor ieder wat wils ontstaan. De Britse, Japanse en Duitse autoliefhebbers kunnen alle kanten op. Vandaag hebben we een nieuwe  auto in ons midden. Bas heeft de Mazda 787B in het mooie oranje groen uit de doos gehaald en “gedemagnetiseerd”. Bas kennende zal het hier ongeveer bij zijn gebleven qua preparatie. Deze auto heeft in het echt de 24 uurs van 1991 gewonnen op miraculeuze wijze! De eerste en enige Japanner en ook nog eens met de krijsende wankelmotor achter in. Eigenlijk begint de auto als Jaguar, zeer succesvol, met o.a. de Le Mans overwinning van Jan Lammers (1988). De chassis zijn door TWR gebouwd en als het Jaguar avontuur stopt zit de auto zonder motor! Mazda zit op dat moment zonder auto en van het 1 komt het ander. Er zit niet eens veel verschil tussen beide auto’s. Het wordt nog gekker als na Mazda een Porsche motor in de auto wordt gehangen. Wel gaat het dak er ook meteen af maar de “Mazda” lijn is nog goed terug te vinden. De auto zal met het Joest team 2 x meedoen en 2x winnen! Voor de fabrieks GT1’s die met veel tam tam zijn gelanceerd. Het is dan al 1996/1997! Kortom in de basis moet dit dus een aardig karretje zijn!

familie portret van de doorontwikkeling van de Jaguar..



 

De technische keuring en banden  uitgave gaat olv. Paul, nauwlettend gevolgd door zijn broer Ruud. Er is niets afkeurenswaardigs alleen 1 van de auto’s heeft een wel heel erg uit de band springende topspeed. Met een ander tandwiel werd het iets beter.

 

Dan is het inmiddels al aardig laat als we gaan kwalificeren. De laatste binnenkomer begint en Paul eindigt deze sessie. Elke combinatie  krijgt 1 minuut om de kunsten te vertonen. Altijd weer verrassend hoe de auto’s reageren op dit verse BRM rubber. Opvallend veel auto’s gaan 2,3 ronden perfect om daarna al in een neerwaartse spiraal terecht te komen. Ook zijn er de opeens optredende onderstuur gevallen. Door de enorme grip drukt de voorkant dan gewoon uit het slot. Op zich gemakkelijk te verhelpen maar voor nu ..te laat!! Uitschieters qua tijden zijn er niet, Fred, Dennis Eddy en Bas zitten in de 8.5, ik in de 8.6 en Herman, Arie en Randy in de 8.7. Paul en Willem zelfs boven de 9. Waar Paul het rustig aan leek te doen leek het bij Willem nergens op. De auto schoot alle kanten op. Misschien toch iets met de regelaar? De tijden vallen best tegen, zou het aan de warmte op zolder liggen?

De mazda



 

Race 1: Toch een wat onverwachte samenstelling met Randy, Paul, Willem en Arie. Zou hier ook een tacticus tussen zitten? Randy geeft meteen het tempo aan met de Oranje Porsche. Opvallend genoeg is het Paul op 2 die prima volgt! Ondanks dat er over en weer nogal wat foutjes zijn te noteren lopen beide heren aardig weg bij de concurrentie. Willem zet zijn kwalificatie perikelen in de race gewoon voort. Dit geeft weinig hoop op een goede afloop. 26 voor de koplopers, 1 minder voor Arie en Willem ..24. Dat het niet aan baan 3 ligt laat Randy zien. Opgejaagd door Arie komt hij op 27 net als zijn belager. Willem krabbelt op zijn doorgaans fav. baan 4 wel wat terug en Paul doet het kalm aan op 1, hoewel daar ook wat onderstuur optreed in de korte bochtjes. De volgende stint ligt alles best dicht bij elkaar. Op Paul na allemaal in de 26 ronden. Paul en Willen liggen vlak bij elkaar, Randy ruim 1 ronde “los ”van Arie.  Paul knijpt voor wat ie waard is met de toch wat tamme Sauber. Hij haalt het net voor Willem. Randy loopt nog bijna 1 extra ronde  weg bij Arie en komt net in de 106 ronden.



1 Mazda tegen 3 Porsches





Herman



Hierna wil Arie graag blijven staan en komt hij Herman, Bas en mij tegen. 3 Porsches en 1 Mazda. Op 4 gaat het bij mij best lekker. Qua tempo zijn we aan elkaar gewaagd en dus maken fouten het verschil. Net als ik een behoorlijk gat heb geslagen gaat de auto in de korte bocht voor onze neus 2x van  de baan. In de carrousel wordt hij meteen daarna gemangeld en tegen de tijd dat mijn auto er ook eens in staat heb ik bijna 1 extra ronde aan de broek!  In de daar op volgende stints kom ik steeds op ruim 27 ronden.



het blijft een leuk hobby project

 De Porsche is fenomenaal en er uit gaan doet hij niet meer. Ik schamp nog wel 2x een van de baan geschoten auto maar dat pakt voor mij net goed uit gelukkig. Op 2 gaat het prima , maar Herman op 1 is nooit ver weg, net als Bas op 3. Daarna mag ik op 1 en weer is het Herman die goed volgt.  Ik zie ook Bas naderen op 4. De Mazda is kennelijk nog niet uit ontwikkeld en net als bij vele andere rijders blijkt 4 ook een lastig baantje.  Dit kost Bas 1 rondje. Op 2 moet ik Bas op 3 van me af zien te houden. Ik zie in de ooghoek dat hij met rasse schreden dichterbij komt. Ik ga steeds sneller en heb ook opeens een 8.6! Ik loop zelfs weer wat weg. Als Bas dan de fout in gaat en de inzet niet echt snel verloopt is deze race zelfs voor mij! 107,69 is geen record in deze klasse voor voor nu prima. Ik laat het doorschuiven over aan Bas..die wil nog wel even iets goed maken.

Bassie!





de snelste mannen



 

Race 3: Bas dus en Fred, Eddy en Dennis. Eddy(2) en Fred (1)zijn een klasse apart. Nagenoeg foutloos trappen ze er maar meteen 28 ronden uit! bas op 3 kan dit niet bijbenen en Dennis maakt hardhandig kennis met baan 4...meteen kansloos met 4 ronden aan de broek. Helaas was het Marchall werk eigenlijk de hele avond beneden het gewenste niveau..warmte? Geen idee maar soms heb je van die avonden. Hierna neemt Dennis mooi revanche door als enige in de 28 ronden te rijden! Zo pakt hij er toch weer 1 terug op de rivalen. Bas en Eddy gaan hierna in de 27 op de binnenbanen. Fred ondervindt nu de nadelen van 4. Ook begint de auto opvallende te piepen..”dat hoor ik dus niet”.. maar dat duidt op droge lagers denk ik. Het slotakkoord is voor Bas op 1. Soms rijden de 4 auto’s als een compact blok over de baan. De ‘gat”is onderling nooit groot. Bas weet de Mazda voor de Porsche van Fred en de vlak daarachter  naast elkaar uitrollende Toyota’s van Eddy en Dennis te houden. Allemaal wel in de 27 ronden. Eddy is toch weer het meest constant en zit net in de 109. Bas een halfje daarachter en zelf zit ik toch mooi op een derde plek. Dat had ik vooraf niet zo ingeschat.

net als deze van Dennis



 

Al met al een wat rommelig wedstrijdverloop en de genen die het onderstuur het best onder controle hadden deden daar hun voordeel mee.




 

het hele rechte eind














Geen opmerkingen:

Een reactie posten