SRA

SRA

donderdag 6 juli 2017

413. GroupC-32, Laatste clubrace voor de zomerstop


Na het tumultueuze 1: 24 tussendoortje van vorige keer  kunnen we nu terugvallen op de GroepC auto’s. Randy heeft SRA inmiddels verlaten en is z’n slotrace geluk elders aan zoeken terwijl Arie zich tot september niet op onze zolder laat zien. Dennis verblijft in “het Oosten” voor een klasse reünie. Het overgebleven veld is denk ik nog wat meer naar elkaar toegegroeid. We zijn maar met 7 man aanwezig dus we moeten iets bedenken om te marchallen.

Slot it, het blijft verbazen....

De auto’s zijn grotendeels bekenden, ook al wisselen sommigen op het laatste moment nog van auto. De Sauber van Paul is behoorlijk aangepakt en een week voor deze race heeft Dennis nog geholpen eea. wat meer wedstrijd klaar te krijgen. De enorme achtervleugel is vervangen door een iets netter exemplaar uit de onbreekbare serie. Ook de voortrein is nu een heel stuk stabieler gemaakt. De concurrenten zijn de inmiddels bejaarde Jaguar van Willem, de Porsches, waarbij de latere IMSA modellen de boventoon voeren tegen de “Japanners” van Bas en Eddy. Hiermee zijn meteen de grootste kanshebbers genoemd. De Toyota en de Mazda. Bij het inrijden is mijn witte Porsche opvallend stabiel en ook snel. Je weet natuurlijk niet hoe ver de banden van de anderen zijn afgesleten, maar de auto is erg goed. 8.6 op alle banen is goed te doen.

de Mazda, totaal anders dan de LeMans winnende auto!

De keuring met Paul is altijd een nauwkeurig gebeuren. Iedere auto wordt uitvoering bekeken, gewogen, gemeten . Door de eigenaar  van nieuwe banden voorzien en in elkaar geschroefd en dan volgen nog de laatste gegevens in Paul’s

schriftje.

alle deelnemers

 

De kwalificatie gaat in volgorde van binnenkomst. Paul trapt af en de eerste vliegende ronde is al meteen verrassend snel! Daarna volgen een paar mindere, het gevolg van een surplus aan grip. Dit geeft de auto een onvoorspelbaar karakter waardoor hij op de gekste plekken de baan verlaat. Eigenlijk is dit het verhaal van bijna alle rijders. Zodra je iets te veel op het gas gaat gaat het al mis. De top 3 bestaat uit de mannen die je daar verwacht, Eddy ,Fred en toch ook weer Herman! Dit zijn ook de enigen in de 8.4! Zelf zit ik in de 8.5, net voor Bas en Paul en Willem zitten in de 8.7.

Race 1:

race 1

 

Willen, Paul, Bas en ik gaan het proberen. De tractie is fenomenaal met de nieuwe BRM banden! Alsof ik een magneet auto heb zo snel ben ik in bocht 1! Zelfs nog voor Bas! Lang kan ik daar niet van genieten want een onverwacht momentje achterin gooit de volgorde meteen overhoop. Dit onbetrouwbare gedoe komt nog herhaaldelijk terug . De anderen hebben er ook mee te maken. De oude Jag van Willem het meest. Bas pakt dik een ronde op Paul die iets op mij is uitgelopen. De 2e stinkt is vergelijkbaar. Bas is ook op 2 de snelste. Maar Paul op 1 zit er ook  prima bij. Willem meestal goed op 4 komt net als ik op 3 -1 ronde te kort. Stinkt 3 Bas op 1 kan ook hier een prima tempo neerzetten. Willem op 2 volgt met de steeds iets beter luisterende Jag heel aardig en ook op 4 volg ik voor het eerst foutloos en bovendien met zeer constante tijden. Paul volgt op 3- zeker niet de beste baan vandaag- op 1 ronde. Ik sta vlak voor start-finish op baan 2 en dat kan nog iets moois worden. De 2 ronden achterstand op Bas is niet meer goed te maken maar Paul is nog in de buurt. Ondanks een paar foutjes kom ik idd.tot de beste uitslag . Maar Bas zit er vlak achter en pakt dus de overwinning. Paul bekroond het goede optreden met een derde plek in de zelfde ronde als ik. Willem is laatste.

Race 2:

de 2e race

 

Bas bedankt en gaat marchallen zodat ik mag proberen het resultaat van deze rommelige race wat op te krikken. Tegen Eddy, Herman en Fred is dat geen gemakkelijke opgave. Voordeel is dat ik weet wat de banden doen. Nadeel is dat ik weet wat de banden doen. De goede begin-grip is helemaal weg! De andere 3 schieten bij me vandaan net zoals ik in race 1. Eddy zet meteen de toon op 1 , Fred op 4 volgt en ook Herman op 2 gaat als de brandweer. Op de lastige baan 3 kom ik niet uit de verf. Meteen al  2 ronden aan den broek. Op 3 heeft Eddy totaal geen last en perst er zelfs 29 ronden uit!. De gewone rijders zitten op 27! Op 4 merk ik dat de 8.7’s die in de eerste race vast te houden zijn nu met moeite 8.8 zijn. Op 1 komt  Fred nog mooi terug en pakt 1 ronde terug van Eddy(4). Herman en ik gaan niet echt lekker op de middelste banen. We halen er maar 26! Als ik de tussenstand zie is er maar 1 conclusie..ik zal stevig door moeten knijpen om het resultaat uit race 1 te evenaren en Paul voorblijven lijkt me ook al een hele kluif. Het is een vrij eenzame race waarbij het hele veld op het eind heel compact bij elkaar zit. Het lijkt een beetje een Lemans finish..Eddy op kop, vlak voor Herman en ik. Hierdoor komt Eddy ruim in de 111, ruim 1 voor Fred en 2 voor Bas. Ik verlies mijn plaats idd. aan Paul en ben 1 na laatste...


1
 

Eddy
 

111,54
 

2
 

Fred
 

110,45
 

3
 

Bas
 

109,58
 

4
 

Herman
 

108,53
 

5
 

Paul
 

107,08
 

6
 

Jan Willem
 

106,50
 

7
 

Willem
 

104,53
 

 

Japans geweld

 
 

We pakken het in september weer op na de zomerstop! Prettige vakantie.

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten