SRA

SRA

donderdag 25 januari 2018

427; Rommelige eerste race van 2018


Rommelige eerste race van 2018

De groupC-32 wordt al heel lang verreden op onze club. Het is een overblijfsel van de landelijke serie die ook al weer heel lang ter ziele is en maar 2 seizoenen heeft bestaan. Ons regelement is een niet helemaal exacte kopie van dat van de serie van toen.

En paar jaar geleden leek het tijd om afscheid te nemen van de Porsches die de races meestal domineerden. De nieuwe  Toyota was daar verantwoordelijk voor. Maar nu een aantal jaren later heeft niemand het daar meer over. Ons SRA veld bestaat nog steeds voor het grootste deel uit Porsches. Vooral de IMSA auto’s met hun steeds lichter wordende kapjes en steeds minimalistischere interieurs kunnen de Japanse doorkijk kapjes nu weer gewoon aan. Eddy is onze enige Toyota-man mede omdat Dennis bij het kamp uit Zuffenhausen is ingetrokken. Maar wij hebben Willem en dus een Jaguar op de baan, Paul met de Sauber en Bas met een Mazda, die eigenlijk via TWR racing een doorgemorfde Jaguar is. Hij zou later nog als Joest Porsche eindigen met 2 LeMans overwinningen. Maar we dwalen af.

het technisch hart...

De keuring is bizz. as usual maar ik begrijp dat er iets gaande is aan het vooroverleg tussen Bas en Paul. Alles komt weer in het bekende schriftje en met nieuwe BRM bandjes eronder meteen door naar de kwalificatie.

 



Willem verrassend snel in de kwalificatie!



weer eens vanuit een andere hoek bekeken


 




het veld bijelkaar

 

 

 

 

 

Dat bleek nog niet voor iedere rijder even simpel. De grip is fenomenaal als de banden nieuw zijn en menig rijder laat zich daar- weer- door verrassen. Opvallend veel auto’s glijden wat hulpeloos over hun dak de baan over. Het is de kunst de auto zo te krijgen dat hij op de nieuwe banden ook een stabiele voorkant heeft. Mijn auto kwam helemaal niet op gang. Naderhand stonden de slepers er bijna haaks onder waardoor de behalve de baan ook elkaar raakten. De startopstelling leek wel een beetje voorspelbaar totdat Herman ”Kijk..nou doet hij het weer” er op eens een 8.302 uit knalde gevolgd door bijna nog zo’n tijd! Bizar snel voor een Groep C! Ruim een halve sec. sneller dan ik.We zijn maar met 8 man en we gaan 2 races rijden, zonder indraaien e.d. Nadeel is wel dat er wat weinig handjes aan de baan zijn dus we zijn gewaarschuwd!

de eerste groep, de Mazda is nog intakt!

Race 1: Dennis, Paul, JW en Bas. Een mooi gemengd veld met 3 heren die stiekum wel gedacht hadden in de 2e groep te kunnen rijden. Ik draai de aggressieviteit van de regelaar helemaal omhoog om nog een beetje een kans te hebben in dit veld en ik zie de witte 962 als 1e het knikje na de start om gaan! In de carrousssel is de cub weer helemaal bij elkaar. Bas op 4 lijkt wat weg te lopen maar de tijden duiken al meteen onder de 8.8 van mijn kwalificatie. Ik weet in iedere geval voor te komen en loop regelmatig weg bij de rest, er zitten nu al 8.5 jes tusse! Dennis heeft bonje op baan 1 en er klapt af en toe iemand tegen zijn overstekende auto op. Paul, Bas en ik komen toch op een keurige 28 ronden! Stint 2 op 4 gaat het eigenlijk voor mij weer ook prima op de laatste 10 sec na...klein foutje. Dennis op 3 - het lek boven?-komt net als ik ook aan de 27 ronden. We zitten als dat zo doorgaat op een schema van 110! Stint 3, als ik op 2 Bas op 1 voor me uit jaag tik ik net op zijn achterkant en dat kost me veel tijd. Als dan de anderen- wie heb ik niet zo mee gekregen- beginnen te rommelen wordt het chaotisch! Opeens wordt mij de baan verspert door 2 auto’s en er zit niets anders op dan te wachten. Helaas kan/ mag no 4 wel doorracen. Dit kost me bijna een ronde. Dus als er nog eens iets dergelijks gebeurd is het vrouwen en kinderen eerst! Het ergste moet nog komen in de  laatste stint. Bas zit ingeklemd tussen Paul en Dennis. Laten we het een incidentrijke race noemen. Ik heb geen idee wat wie precies deed maar het gevolg was een enorme klap en een oranje Mazda die behoorlijk in elkaar lag! Door de verwarring en de puinhoop reed ik een poosje heel langzaam rond met het idee dat er een track-call zou komen. Helaas, dus ook deze race ging het putje in. Naderhand bleek de auto van Bas zelfs een gescheurde kapsteun te hebben opgelopen.

tot op het laatst aan elkaar gewaagd in groep 1

 

De snelle mannen

 

Race 2 met "Superpole" Herman , Eddy, Willem(!) en Fred. Ook hier is spectakel en snelheid gegarandeerd! Kan Herman de snelheid er in houden of is het ”kijk, doet ie het weeer”of rijdt Eddy gewoon bij idereen weg? Dan zal hij zich in ieder geval van Fred moeten ontdoen. En wat kan de overjarige Jag tenslotte? Het zijn Eddy en Fred die er meteen vandoor gaan. Herman volgt aardig op 1 maar Willem op 3 heeft veel last van onderstuur. De 2e stint is vergelijkbaar. Alleen is nu Herman op 3 beter in staat de snelle broeders partij te geven. Zelfs op “zijn” baan 4 lukt het Willem niet boven de 26 te komen! Stint 3 laat Fred op 1 zien dat je hier ook heel goed kunt meekomen! Eddy op 3 moet alle zeilen bijzetten om voor te blijven. Willem op 2 komt nu op 27 ronden net als Herman op 4. De overwinning in laatste stint is meteen die voor de racewinnaar denk ik. Fred en Eddy staan erg dicht bij elkaar. Fred op de iets snellere baan 3...spannend! Het gaat bloedsnel wederom maar waar Eddy nagenoeg foutloos rond blijft gaan maakt Fred 1 klein maar kostbaar foutje! Eddy komt 28 x door het poortje en Fred haalt dat net niet! Eddy wint voor Fred en Herman. Zelf ben ik 4e, best netjes na de kwal. maar ik had absoluut de snelheid en de dicipline om 3e te kunnen zijn geworden....

2 opmerkingen:

  1. Mijn Porsch. Had last van de rollende ziekte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Incidentrijke race vind ik een mooie vertaling van Crazy race, als er geen rechten op staan wil ik deze therm graag een keer gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen