SRA

SRA

vrijdag 9 maart 2018

431: Clubrace maart, de GT40

GT40 clubrace

 

 

Vrijdag is het al weer de derde clubrace, ditmaal met de bekende GT40’s van Slot it.

de Ford van Willem vermomd als italiaan!

Zo staat de auto omschreven op 1 van onze bekende sites van een slotrace Webshop...Google translate?."..De Ford GT40 is een van de beroemdste auto ' s in le mans geschiedenis, die de 24-uurs race vier keer in een rij heeft gewonnen. In 1966 was het in 1967 met de mk ii-versie, in 1967 met de mk iv, in 1968 en 1969 met de eerste, mk i. Het werd gebouwd om te concurreren tegen ferrari, die zes keer in een rij van 1960 tot 1965. de ontwikkeling van 'mk i' heeft gewonnen, voornamelijk door ford gevorderd voertuig in engeland, dat in 1965 is gevoegd door carroll Wat is er aan de hand?(Caroll Shelby-red.) Het was een auto gebouwd voor racen, maar ook voor het weg; de naam " gt40' komt uit de hoogte van de grond, dat 40 cm(inch! red) is. Het chassis was een staal semi-monocoque, het lichaam( de body-red) werd gemaakt van glasvezel. De motor kwam van degene die gebruikt werd op de ac cobra, met gegoten-ijzeren blok en hoofd (kop): natuurlijk nagestreefd v 8, 4.7 liter verplaatsing, 2 kleppen per cilinder die door een centrale nokkenas met duwen worden bediend; Gekoppeld aan een zf 5 snelheden versnellingsbak. De remmen waren voorzien van afgeblazen schijven op alle vier wielen. Deze gt40, schilderde in de witte gestreepte van scuderia filipinetti, rende de 24 uur van le mans in 1967, gedreven door m. Casoni en u. Maglioli ."

Iedereen heeft  uiteraard wel zo’n auto maar menig SRA rijder kan uit een aardig arsenaal van deze iconische racer putten. Er zijn genoeg uitvoeringen en er wordt nog regelmatig vernieuwd. En ook hier zie je hoe nieuwer hoe beter. Zo lijken de nieuwste motoren b.v. meer koppel te hebben. In ieder geval lopen ze lekker snel. Voorafgaand hebben de meeste rijders het vooral druk met het bepalen van de keuze..welke gaat het worden. Eddy, Dennis, Paul, Nanno en ik hebben daar geen last van.

Voorafgaand loopt de auto best goed en ik kan Dennis redelijk volgen. Maar als ik de tijden zie die sommigen weten te rijden dan komen wij niet in de buurt. Ook niet met vers rubber.

de TC aan het werk

de verschillen zijn weer klein

Paul gaat uiteraard weer over de techniek samen met Bas. Kapjes los, nieuwe bandjes eronder, alles weer in elkaar en dan meten en wegen. Ook wordt er extra streng naar de letter van het regelement gekeurd. Geen alu voorwielen om eens iets te noemen. Ik krijg een waarschuwing vanwege te smalle voorbanden...0,2 mm links!

Dan gaan we kwalificeren. Paul trapt af, al snel heeft hij een 8.8 op de klokken en die gaat langzaam omlaag om in de 8,7 te eindigen. De meesten blijven hangen in de 8,7/8.8. Eddy in de 8.6 en Herman in de 8.5, Fred, Willem en Bas in de 8.4! Nanno moet nog even wennen ook al omdat hij ook nog nooit met een GT40 heeft gereden. We gaan in 3 groepen met indraaien racen.

de eerste race voor Nanno

Race 1: Arie, Dennis, Nanno en Paul. Dennis en Paul pakken de kop en lopen 1 ronde weg bij de andere 2. Dennis op 1 is geen succes en hij levert 2 ronden in op Paul en 1 op Arie. Dat moet beter en onder toeziend oog van zijn vader perst Dennis er op 3-27 laps uit, net als Arie op 4. Paul beperkt de schade door op 1-26 ronden af te leggen. Tenslotte mag Nanno 1 gaan proberen. Zoals je mag verwachten bij een debutant laat hij hier het meeste liggen. Arie op 2 komt ook niet verder dan 26 ronden precies. Paul en Dennis weten de  27 ronden barriere wel te doorbreken en komen op resp. 107 en 106 ronden uit.

Race 2: Herman, Randy, JW en Eddy. Hoewel de anderen wat sneller zijn kan ik door er in te blijven goed partij geven. Alleen op Eddy verlies ik 1 ronde. In de 2e stint weer het zelfde beeld. Eddy loopt weer 1 ronde uit op de rest. Randy is me nu wel gepasseerd. De volgende stint is voor Randy die de familie traditie van 28 ronden hoog houd. Eddy op 1  volgt op 1 rondje. Op 2 verknol ik het eigenlijk net als Herman die op 4 niet verder komt dan 25 ronden. Bij de laatste stint is het de vraag of Eddy de 111 ronden grens kan breken. Zijn auto is niet super maar hij ligt aardig op koers. De 28 ronden wordt net niet gehaald maar de 110.93 mag er nog steeds zijn. Bijna 2 ronden daarachter is het Randy en ik weet Herman net te kloppen. We zijn ook net wat sneller dan Dennis uit de vorige maar langzamer dan Paul.

startveld laatste groep

Race 3: Bas, Fred, Paul..- ja Paul draait in omdat niemand van de vorige dacht daar iets mee op te schieten- en Willem. Fred laat er geen misverstand over bestaan en geeft de groene rakker de sporen. Bas en Willem op de buitenbanen volgen. Paul aanvankelijk ook, maar na een paar foutjes is het eigenlijk al duidelijk dat hij zijn resultaat uit de 1e race niet kan evenaren. Als Willem en Bas naar de binnenbanen gaan laten ze meteen een moordend tempo zien. Dat resulteert voor Bas zelfs in de 29 ronden! Willem op 28 en Fred en Paul op 27. Hierna mag Fred naar de snelle baan 3. 28 ronden is netjes maar toch 1 minder dan Bas uit de vorige. Bas, Paul en Willem rijden alle 3 27 ronden blijven zicht houden op een podium plek. De laatste stinkt, Fred en Bas staan erg dicht bij elkaar. Fred (4) net voor de bocht, Bas(2) er net doorheen. Bas houdt de leiding vrij gemakkelijk vast en pakt de winst door als enige de 111 grens te passeren. Fred haalt die 111 ronden net niet en eindigt net achter ...Eddy! 2 baanstukken. Willem eindigt op een prima 109.36 en Paul levert 1 rondje in maar houdt zijn plaats.

en dit zijn de mannen zelf

Paul heeft 2x gereden, rood is zijn vervallen resultaat uit de eerste race.

Na afloop hebben we even wat bandjes bekeken. Eddy vond zijn wegligging wat slecht en hobbelig. Er zat een ongebruikt vlakje rubber dwars over zijn band. Ook een deel van de binnenkant blijkt nog nieuw omdat er geen contact was met de baan. Ik heb trouwens exact zo’n band!

niet echt duidelijk maar het rechterbandje heeft een flatspot

De stand in het clubkampioenschap blijft op deze manier wel spannend. Het belofd wel een GT40 weekend voor mij te worden...zie Souterraincup verslag.

mijn GT40 een paar uur later in de Taga sferen..met de SRA sticker nog op de voorruit!

 


 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten