SRA

SRA

woensdag 18 april 2018

436 Gr.C-32 clubrace van vrijdag de 13e


Group C-32 Club race van April 2018

Vrijdag de 13e -doet iemand daar nog aan tegenwoordig?- is het weer de beurt aan de Gr.C auto’s. De Germanen tegen de Japanners! Ik heb al vaker gemeld dat de nieuwere modellen van de Japanners- Toyota, Mazda en Nissan- zijn en de eerste modellen de Porsche en Saubers waren. Uiteraard is er, speciaal voor Willem nog de Jaguar. Lancia's zijn hier niet populair. Nieuw is denk ik inmiddels ook al weer meer dan 5 jaar. De Porsches zijn ook steeds stiekem mee vernieuwd en dus ook voorzien van duidelijk lichtere kapjes, een minimum aan interieur en wat evo-tricks aan het chassis. Hierdoor kunnen de laatste modelletjes weer prima mee qua snelheid. Dat is wel te zien aan onze nieuwkomers Nanno en Pascal die ook in het Germaanse kamp zijn toegetreden. Serieus met de auto’s bezig geweest, goed geluisterd naar deze en gene en ze zijn beslist competitief te noemen!

het hele spul bijelkaar

De keuring door Paul en Bas uitgevoerd heeft wel wat van een markt kraampje waar Nederlanders allemaal zo gek op zijn in het buitenland. Alles krioelt door elkaar, grabbelt bandjes, tikt geld af en schroeft aan de auto’s. Temidden van die chaos meet Paul in alle rust de bodemspeling, gewicht kap, totaalgewicht, de magneetkracht, spoorbreedtes en topsnelheid. Deze gegevens komen weer in het bekende schriftje.

Paul met dubbele beglazing!


 

 

De kwalificatie gaat in de omgekeerde volgorde van binnenkomst en dus eindigt die met Paul. We rijden vanaf 2 april trouwens weer de gewone kant op... Bij het inrijden worden door een enkeling perfecte tijden getimed maar het gros klaagt over een gebrek aan grip. De nieuwe BRM bandjes zijn voor een ieder gelijk en dus ook de kansen. Het veld zit erg dicht bij elkaar! Pascal weet nipt onder de 9 te duiken en er zijn maar liefst 5 renners die 8.6 hebben. Alleen Fred, Eddy en ik zitten daar weer net onder. Eddy pakt “mijn” pole af met...002 sec! Het is lang geleden dat ik op de front row stond!

 

de Leyton House Porsche van Pascal

 

 

Pascal (l) lijkt wat stijf van de zenuwen...
 
 

 

Race 1: Arie, Nanno, Pascal en Paul. Zoals verwacht trekken de 2 Mercedi, net als in de F1, vrij vlot bij de nieuwkomers vandaan. Gewoon omdat ze vanwege de ervaring beter in de baan blijven. Dat is niet zo simpel als het lijkt omdat de BRM rubbertjes de eerste minuten eigenlijk te veel grip hebben. Ze verliezen deze mega grip na een poosje en dan kun je er wel constante tijden mee rijden. Maar vooral de korte bochtjes en de carrousel leveren relatief veel crashes op. Paul heeft daar weinig last van in 4 maar Arie op baan 1 kennelijk wel. De kolossale achtervleugel, die er net weer aan is geplakt heeft het zwaar. Nanno op 2 laat zien dat hij de baan in de vingers begint te krijgen en weet knap het spoor van de koploper te houden. Zover is Pascal natuurlijk nog niet maar hij leert snel. Het kost hem wel een achtervleugel van de Leyton House Porsche. Paul gaat naar de snelle baan 2 en krijgt Arie op 3 naast zich. De beide Porsches staan in de buitenste banen. Paul heeft meteen de snelheid weer op orde en weer is het Nanno die het beste volgt. Met 27 ronden loopt Paul 2 uit op Nanno en wel 3 op de ander heren. De beste mix volgt als Paul in 1 gaat , de beide nieuwere rijders op de binnenste en Arie op 4. Alle 4 komen ze in de 26 uit! Paul hoeft in de laatste stint alleen maar uit te rijden om als 1e te eindigen. Maar op 3 geeft hij weer goed gas en alleen Nanno kan een beetje in de buurt blijven. Arie moet er op 3 vol voor gaan en op 1 rondje van Paul lukt het hem toch net om Nanno te kloppen. Ze hebben alle 2 102 ronden. Pascal zit net onder de 100 maar daar hoeft hij zich niet voor te schamen.

Eddy nog even in actie voor zijn Facebook activiteiten

 

 

Race 2: Dennis, Willem, Herman en Bas. Deze mannen staan garant voor een stevig potje slotracen. Ze kunnen ook stuk voor stuk hard! Het gaat ook nog eens verrassend lang goed..Herman met de snelle Porsche voert het veld aan. 28 ronden op 3. Maar de 27 van Dennis is ook veelbelovend! Herman op 1 en Willem op 4 krijgen het nu lastig. Bas op 2 sleurt 28 ronden uit de Toyota die het vandaag eens mag proberen. Dennis op 3 komt daar 1 op tekort. De buitenbaners zelfs 2. Bas mag nu op 1 laten zien wat hij kan. Dennis zit op de wat listige baan 4 en beide andere heren in het midden. Bas kan het tempo van Willem en Herman eigenlijk goed bijbenen! Alleen Dennis loopt wat averij op. Maar voor de laatste stint begint zijn de verschillen erg klein! Bas en Herman op kop en Willem en Dennis daar achter. Willem heeft zijn favoriete baan 4! Bas hoeft op 2 niet voluit te gaan want hij heeft marge genoeg, voor deze race tenminste. Herman gaat beslist goed op 1 en wordt 2e. Bas gaat duidelijk niet zo lekker maar blijft 1. Willem op 4 gaat als ”een Jekko” en pakt Dennis toch nog! De laatste 3 heren hebben allemaal 107 + ronden!

dit is close racing..met de opvallend dwarse Toyota's!

 

 

 

 

 

 

 

de snelle mannen van vandaag



Dan is het aan de toppers om te laten zien dat zij nog harder kunnen! Paul mag, na allerlei weigeringen van collega’s  indraaien en dat doet ie ook. Eddy, Fred, Paul dus en ik gaan het laten zien. En met name de eerste 2 laten het zien! Fred is belachelijk snel en perst er meteen maar 29 ronden uit. Eddy op 1 volgt op 1 ronde evenals Paul op 3. Zelf heb ik het minder naar het zin. De Porsche, normaal een toonbeeld van betrouwbaarheid, kiepert nogal eens spontaan om. Als dit na een minuut of 2 is opgelost heb ik Paul al 2x langs zien komen...Gek genoeg lijken de verschillen onderling kleiner te worden. Baan 1 tm3 keurige 27 ers en Paul op de lastige 4 nu ook met een 26. De 3e stint verloopt ongeveer net zo. Net als in de 1e groep zijn de verschillen hier het kleinst. Alle 4 in de 27 ronden! De laatste stint is nog best spannend! Eddy of Fred..1 foutje kan fataal zijn. En zelf heb ik steeds iets van de 2 ronden achterstand op Paul af weten te knabbelen. Paul op 1 haalt de 27 net niet maar hij blijft mij wel net voor. Net als mijn andere collega’s haal ik de 27. Eddy heeft met 1 uitvlieger, die helaas wat laat werd opgemerkt, de kans op een overwinning weggegooid. Al met al een race met zeer weinig inhaal acties vanwege de kleine snelheidsverschillen. Net als in de kwalificatie 3 man iets voor het compacte middenveld ( 5 man in de 107 ronden!) uit. Herman en ik hebben zelfs exact de zelfde uitslag bij elkaar gereden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten